Bewegingstechniek van Selst

Sport en voeding,

Als men iets aan je vraagt wat in het algemaan belang van een kind is werkt men hier graag aan mee.

Zo stelde men mij jaren geleden de vraag om enkele punten over voeding op papier te zetten.

Nu is het op dit moment zo als men naar de TV kijkt men niets anders hoort dan wat gezond is voor de kinderen, en iedereen spreekt over zwaarlijvigheid bij kinderen.

En daar zit een grote waarheid in zeker bij kinderen.

Als men met sportende kinderen werkt valt het op dat kinderen groter en zwaarder worden.

Daarom beste ouders het volgende.

Er word altijd aan mij de vraag gesteld wat is gezond, als ik dan antwoord alles is gezond kijkt men mij aan of men water ziet branden.

Dus wij mogen alles eten zegt men dan, ja is het antwoord MAAR.!!!!

Alles met maten het is gewoon een optel som van calorieen.

Begin s'morgens eens met normaal eten, en niet van geen tijd, maar gewoon naar leeftijd eten mag best een goed belegde boterham( liefst bruin) zijn want wij moeten er tenslotte heel de dag tegen aan.

Bruinbrood heeft nu eenmaal meer voedings waarde dan witbrood, vraag het bakker Jan.

Dan tiidens de pauze op school een tussen doortje van thuis, en dus geen vette snack.

Om twaalf uur idem dito, gewoon bruine boterham met vleeswaren of zoetwaren let op het drinken van melk, Melk moet als je in de groei bent.

Om drie uur als tussen doortje een appel of sinaasappel, naar keuze.

Voor op groeiende kinderen als zij thuis komen enkel snoepjes voor de suikers.

Het avond eten is altijd het grootste probleem voor kinderen die nog moeten gaan trainen, men moet voor het trainen eten maar het mag ook weer niet teveel zijn

Eet men niet dan krijgt men problemen eet men teveel dan heeft men de hele training last van oprispingen.

Er zijn dus kinderen die op de training niet vooruit te branden zijn, reden de voeding niet goed aangepast.

Zo ook na de training moet er gegeten worden, maar ook weer niet teveel anders heeft men er s'nachts weer last van, luisteren naar je lichaam.

Het is gewoon goed opletten op de calorieen.

Het avond eten(warmeten) moet zo gevarieerd mogelijk op tafel gezet worden, zodat ons lichaam zelf de stoffen kan uit zoeken die het nodig heeft.

De een drinkt bij het eten de ander niet, glaasje sap of water geen probleem.

Maar vermijd de frisdranken met hun overvloed aan suikers.

Kijk een naar ingredienten van de des betreffende dranken, daar zult U versteld van staan zo ook met de gemiddelde voedingswaarde.

Neem nu eens in de kantine de bekende energie drankjes ( die van direct weer meer energie) nou ze zijn razend populair bij de jeugd maar men houd U gewoon voor de gek.

In de suppermarkt zit in 1 liter fles frisdrank een gemiddeld voedingswaarde van 100 ml 40cal (170kj) eiwitten 0g en koolhydraten 9.8 g, vergelijk dat eens met een flesje in de kantine en u ziet weinig of geen verschil.

Hoogstens scheelt het 15a 20 cal en 4a5 koolhydraten, dus duur betaald zullen wij maar zeggen, voor wat energie!! als het werkt.

Zo ook als men een frietje oorlog eet en zak chips eet, als men daar de calorieen van uit rekend mag men de gehele dag verder niets meer eten.

Zeker de mayonaise, die zet alleen maar aan in het lichaam.

Over dit onderwerp kan ik nog uren vertellen.

Een kleine rekensom, Jantje is 12 jaar en zit in de normale groei hij is 135 cm lang, dan mag hij rond de 37 kilo wegen.

Het aller belangrijkste is dat hij gezond leeft, en daar beste ouders kunnen wij heel veel zelf aan doen, wat dacht U van een goed voorbeeld.

Let wel op:

Jongens die trainen bij een RJO en een strak trainingschema hebben gelden andere regels voor.

Maar dat beste ouders is weer een ander verhaal.

 

Sportverzorger Willem van Selst